Medicinsk hudvård med fördjupning i kostens betydelse.

onsdag 24 augusti 2011

Nyttigt middagstips!

Som kostrådgivare får jag ofta frågor om middagar, vad man kan äta som är både nyttigt, gott och enkelt. Det får inte ta för lång tid och helst vara lika enkelt som att bre den där kvällsmackan... Inför natten och dess återhämtning behöver vi fylla på med bra proteiner och försöka undvika så snabba kolhydrater som möjligt för en skön natts sömn.

Idag delar jag med mig av min favorit som är enkel, lätt och god och som tar max 30 min om man har allt hemma!

FYLLD PAPRIKA "variant"

2 pers
2 stora paprikor (valfri färg)
1 liten gul lök
1 vitlöks klyfta
300 g färs (gärna nöt el lamm)
1/2 liten aubergine
Tomatpure ca 2-3 msk
Ca 100 g crème fraîche
Riven ost ca 1 dl
Salt, peppar, paprikakrydda, kanel

SALLAD
1 fransk mix sallad
Bladspenat färsk
Cocktailtomater
Gurka
Avocado
Sockerärtor
Olivolja
Lingon balsamico
Salt o peppar

Sätt ugn på 200 grader. Stek lök, vitlök och aubergine mjuka. Tillsätt färsen och bryn tills genomstekt. Tillsätt crème fraîche och tomatpure plus kryddor. Rör ihop.

Dela paprikorna och töm ur på kärnor. Fyll halvorna med färsen och toppa med riven ost. In i ugnen ca 10-15 min.

Skölj salladen och spenaten och blanda ihop. Dela grönsakerna i önskad storlek och släng i! Vinegretten kan man leka och experimentera med så mycket man vill. Idag hittade jag en lingon Balsamico och blandade i. Det blev riktigt gott så testa att förnya er själva!

Kanelen i färsen var också en variant idag, annars kan man ta i chilli om man vill ha sting. Kombinationen av kanel och lingon låter kanske konstigt, men funkade riktigt fint. Om inte annat så har man lärt sig det till nästa gång!

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar