Medicinsk hudvård med fördjupning i kostens betydelse.

onsdag 15 februari 2012

Detox del 2 – Hitta din motivation


Missat 1:a inlägget om detox? Läs det här!

Den viktigaste frågan till varför man genomgår en detox är väl egentligen varför? Vad är mitt syfte och vad kan jag få ut av det? Man kanske vill gå ner i vikt, få bukt med magproblem eller få ordning på återkommande hudproblem. Många bekymmer startar som bekant i magen, och får man ordning på magen så blir livet mycket lättare, och alltför många går runt med onödiga mag- & tarmproblem.
Jag möter dagligen kvinnor i varierande Ã¥ldrar som tycks ha samma Ã¥terkommande problem – spänd, uppblÃ¥st mage med kramper som även kan ge svÃ¥righeter att med dagliga toalettrutiner.
Så var fallet för mig denna gång jag utförde min detox, en mage som blivit alltmer besvärlig och återkommande stresskramper i diafragman som kunde ge långvariga smärtor nattetid.

Om din största anledning till att du vill utföra en detox är för att din mage inte mår så bra, kommer du få uppleva väldigt fascinerande resultat och jag rekommenderar varmt att du börjar med yoga träning regelbundet, då denna träningsform även hjälper dig med din andning och gör stor skillnad vid stressrelaterade magbekymmer.

(bild från Pilates Complete, www.pilatescomplete.se)

En annan viktig anledning är att få mer energi och ork, något vi alla har problem med nu denna årstid då solen känns som en avlägsen släkting vi inte sett på flera år. Kylan gör även att vi kanske inte är lika aktiva utomhus och därmed inte får samma träning som annars, vilket gör oss mer trötta och hängiga.
För att fÃ¥ ett litet hum om vad man kan förvänta sig under de 2 första veckorna kommer ni nu fÃ¥ ta del av min och min sambos senaste detox. Vi fick uppleva 2 helt olika veckor trots samma upplägg, men min sambo valde att även helt avstÃ¥ frÃ¥n koffein, vilket jag redan är fri frÃ¥n.  Vi är bÃ¥de helt friska,  jobbar bÃ¥da tvÃ¥ otroligt mycket och har haft svÃ¥rt att hitta tiden för att äta regelbundet och framförallt har vÃ¥r träning blivit lidande. 

Dag 1 – Vi är redo och har inhandlat allt vi behöver för vÃ¥ra första dagar. Första dagen är roligaste och man är som mest taggad sÃ¥ denna dag gÃ¥r som en dans.

Dag 2 – Min sambo börjar känna av sin ”kaffe-fria” vardag och klagar lite smÃ¥tt. Jag mÃ¥r bra och känner mig pigg. Vi avslutar dagen med en lÃ¥ng promenad dÃ¥ hÃ¥rd träning bör undvikas.

Dag 3 4 - Det gÃ¥r hur bra som helst för mig och jag känner att mina mellanmÃ¥l gör stor skillnad pÃ¥ jobbet och jag känner inga ”dippar” och hÃ¥ller Ã¥ngan uppe längre. Min sambo börjar fÃ¥ ont i sina höfter och klagar pÃ¥ smärtor och molande värk. Han upplever att det blir bättre när vi är ute och promenerar men det värker mer när han sitter stilla. DÃ¥ han har gamla förslitningsskador i höften efter lÃ¥ngvarig handbollsträning och i dagsläget har ett mycket stillasittande jobb, verkar det som om detoxen angriper de mest försvagade delarna i kroppen. 

Dag 5 - Det är fredag och min sambo har haft sin värsta natt hittills när det gäller smärtan i höfterna. Han klagar aldrig annars över nÃ¥got sÃ¥dant och vi är bÃ¥da lite förvÃ¥nade över att han upplever sÃ¥ mycket smärta. Min sambo säger vid ett tillfälle: ”Hade jag vetat det här, hade jag inte gjort det”.
Det är första helgen  och istället för att bli lockade av frestelser ute pÃ¥ krogen bjuder vi hem lite vänner pÃ¥ hemlagad och kontrollerad mat och vi njuter t.o.m. av en god och saftig bär efterrätt.
Avslutar dagen med en kvällspromenad.

Dag 6 – Den svÃ¥raste dagen enligt mig, det är lördag och man är van att ta sig ett par glas vin, sitta ute pÃ¥ restaurang eller krog och umgÃ¥s, men vi har valt att vara lite ”osociala” och hÃ¥ller oss ifrÃ¥n festligheter för att inte falla dit. Det är trögt med motivationen och vill mer eller mindre bara fÃ¥ denna dag avklarad.
Min sambos höfter är mycket bättre och det verkar som att han nått toppen på smärttröskeln. Dag 5-6 är de tuffaste dagarna, och klarar man dessa, klarar man definitivt hela 2-veckorskuren.

Dag 7 – Söndag känns mycket bättre och vi är bortbjudna pÃ¥ kalas och blir frestade av bÃ¥de kakor och tÃ¥rta. Vi hÃ¥ller oss till den goda middagen och värdparet har lite koll pÃ¥ läget sÃ¥ vi kan äta gott och undvika det vi ska undvika och ändÃ¥ bli mätta. Men i bilen hem samtalas det vilt om tÃ¥rtor och kakor som vi missat, men stolta över att vi stÃ¥tt emot utan att det tagit pÃ¥ humöret. =)

Dag 8 – 11 – Andra veckan startar och nu gÃ¥r det mesta pÃ¥ rutin, men alla mÃ¥l och mellanmÃ¥l. Min mage börjar äntligen fungera normalt igen och rutiner börjar falla pÃ¥ plats. Detta är lite av ett Halleluja moment för mig, och dagarna blir mer underbara av bara denna enkla lilla sak. Vi fortsätter med vÃ¥ra promenader och invägningen vi gör pÃ¥ mÃ¥ndagen ger fina resultat och det är varken vätska eller muskler som vi tappat i kilon, utan fett. 

Dag 12 – Fredag nr 2 i detoxen och vi gÃ¥r pÃ¥ bio tillsammans med en hemmagjord bär- och nötpÃ¥se som vi gottar pÃ¥ med smaksatt vatten. Ingen afterwork denna gÃ¥ngen heller!

Dag 13 – 14 - Sista helgen av detoxen och vi inser att vÃ¥ra mÃ¥l slagit in, mitt var att fÃ¥ igÃ¥ng magen och min sambo ville komma mer i form och känna sig piggare vilket han gör. Vi kan inte hÃ¥lla oss ifrÃ¥n att kolla vÃ¥ra resultat pÃ¥ tanitavÃ¥gen ( en vÃ¥g som mäter, vatten, fett, muskler, fysiska gradering etc) utan gör invägning pÃ¥ söndagen istället för pÃ¥ mÃ¥ndagen. Vi ville givetvis tappa ett par trivselkilon och resultatet är bättre än vi kunnat tro:

-          - JAG har tappat 3,5 kg och nedgÃ¥ngen är i fett dÃ¥ min totala fettprocent gÃ¥tt ner 3 hela %! Viktminskningen är framförallt i fett och inte vatten och midjemÃ¥ttet är betydligt slankare och byxor är roligt att ha igen.

-         -  SAMBO har tappat hela 5 kg och minskat i fett med 5%. 

Sammanfattningsvis kan man säga att vi fick uppleva tvÃ¥ helt olika veckor och jag slapp bÃ¥de sömnproblem och smärta som min sambo annars fick stÃ¥ ut med. Efter noggranna undersökningar och diskussioner med personliga tränare och näringsfysiologer sÃ¥ är det inte alltför ovanligt att inflammationer kan triggas och förvärras när man utsätter kroppen för extra belastning som man faktiskt gör under en detox. Levern och njurarna fÃ¥r jobba övertid och avstÃ¥r man även frÃ¥n en beroende framkallande dryck som kaffe, fÃ¥r ”reningen” dessutom en extra skjuts och kroppen kan reagera sÃ¥här. Att sluta med kaffe är enligt mig inte ett nödvändigt mÃ¥ste, men däremot ska det extra man sätter ”till” som socker, grädde och mjölk uteslutas.

Nästa vecka tar vi och tittar pÃ¥ alla förberedelser inför en detox, vad man ”fÃ¥r” och inte fÃ¥r, samt vad man bör rensa ut i sitt skafferi. Det är viktigt att man är väl förberedd sÃ¥ börja därför redan nu att se över ert skafferi och frysbox vad de gömmer!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar